· 

Waar hebben organisaties nou wel behoefte aan?

Wij denken dat hedendaagse organisaties behoefte hebben aan leiders en teams die voortdurend samen bepalen wat de medewerkers en klanten nodig hebben. Wat de medewerkers nodig hebben kan variëren van"laat ons los" tot "geef ons sturing en richting".

 

Wij denken dat door alle veranderingen die we voortdurend en noodzakelijk initiëren de medewerkers minder gemotiveerd en verstop gedrag gaan vertonen. Aan de leiders de taak om hen bij alle veranderingen te helpen te begeleiden, te steunen, te coachen en te laten groeien.

 

Onze filosofie over teams is:

1.    Zelfsturende teams bestaan niet, die moet je maken en dat is een voortdurend proces door alle veranderingen in deze maatschappij en organisatie.

 

2.    De (Team)leider is absoluut noodzakelijk om dat proces te sturen en te begeleiden

 

3.    De leiders en medewerkers dienen de vaardigheden te hebben om zelfsturende teams te kunnen worden.

 

4.    Leiders zullen zowel instructieve als coachende als delegerende vaardigheden te beheersen.

 

5.    Dit vraagt leiders die zeer mensgericht, open, eerlijk, transparant en zeer duidelijk mogen zijn naar hun medewerkers.

 

6.    Leiders die in staat zijn om, samen met het team, de voortdurende veranderingen in de organisatie kunnen implementeren in het dagelijkse gedrag van de medewerkers.

 

7. De cultuur van de organisatie kan deze ontwikkelingen helpen of tegenhouden.

 

8.    De voorbeeld rol van het MT/directie essentieel is voor het slagen van de bovenstaande uitgangspunten.

 

9.    Dit betekent een team te creëren waarin alle medewerkers: 

a.    Bereid zijn om samen te werken en te veranderen.

b.    Normen en afspraken maken om hun performance en doelen te halen en deze normen naleven.

c.     Elkaar feedback geven op goede en te verbeteren gedrag.

d.    Samen problemen weet oplossen.

e.    Voortdurend de performance evalueert en acties bepaalt om te verbeteren.

f.      Kritisch is op zijn handelen en vanuit de klanten/ gasten/ interne klant denkt en acteert.

g.    Alles doet om de verwachtingen van de klanten/ gasten/ interne klanten te overtreffen.

h.    Met elkaar en met klanten/gasten/collega’s plezier hebben en positief zijn.

i. En bovenal accountable zijn voor hun gedrag en de (positieve en negatieve) consequenties nemen van dat gedrag!